Muzyka jest
sztuką i jest niezmiernie ważna w życiu każdego z nas. Dostarcza dużo radości,
rozwija wyobraźnię, osobowość, wzbogaca doświadczenia. Poprzez muzykę,
uwrażliwiamy się na wartości ludzkie. Wprowadzajmy więc dzieci w świat muzyki
już od najmłodszych lat.
Muzyka pełni
wiele funkcji, między innymi:
- uczy i
rozwija – pomaga zrozumieć otaczający nas świat, ukazuje rytm, może być głośna
lub cicha, można ją też przedstawić
ruchem
- bawi –
dostarcza radości w trakcie jej słuchania, czy podczas tańca
- wychowuje
– pomaga zrozumieć świat wartości społecznych i moralnych
- wspomaga
rozwój emocjonalny – dzięki niej możemy wyrazić swoje uczucia i wyobrażenia
- wspomaga
rozwój fizyczny – podczas tańca i różnych zabaw ruchowych rozwijają się
mięśnie, poprawia postawa i praca serca, wzmacnia układ nerwowy, uczymy się
płynnego ruchu.
Im
człowiek młodszy, tym łatwiej rozwijać jego zdolności muzyczne. Łagodna muzyka,
np. klasyczna, pozytywnie oddziałuje na dziecko już w łonie matki. Taka
kruszynka już od dwudziestego szóstego tygodnia słyszy rytm i melodię.
Niemowlę
kontaktuje się z otoczeniem poprzez płacz, piski, krzyki, gaworzenie, wydawanie
różnych odgłosów, za pomocą swojego głosu. Stymulacja muzyczna takiego maluszka
polegać będzie na zmienianiu tonacji naszego głosu, rozmowie z dzieckiem na
różne sposoby, a właściwie przemawianiu do niego, śpiewaniu, powtarzaniu
dźwięków, jakie wydaje nasz maluszek.
Kiedy
dziecko będzie mieć już około 2 lat, dużego znaczenia nabiera śpiewanie z
maluszkiem piosenek, które zna i tych wymyślonych. Dobrze jest też, razem z
dzieckiem, ilustrować ruchami śpiewany tekst. Dla takich maluszków największą
wartość mają piosenki, które opowiadają o nich samych, np.:
„Oto
masz dwie rączki małe,
do
zabawy doskonałe,
rączka
lewa, rączka prawa,
jaka
śmieszna to zabawa”.
Nasi
milusińscy najczęściej wykorzystują różnego rodzaju przedmioty codziennego
użytku do wydobywania dźwięków. Dla nas jest to najczęściej nieznośny hałas,
jednak starajmy się, mimo wszystko, chwalić nasze dzieci za ich „muzykowanie”.
Dla
3- i 4- latków frajdą będzie granie na instrumentach wykonanych w domu, np.: z
puszek, czy kubków plastikowych, garnków i łyżek itd. Dziecko nie potrafi
jeszcze zagrać melodii, ale można je nauczyć grać rytm, szybko, wolno, głośno,
cicho. Można wymyślać też różne zabawy ruchowe przy muzyce.
Później,
gdy dziecko będzie starsze i skończy już 5,6, czy nawet 7 lat, ważne jest, aby
miało bezpośredni kontakt z muzyką. Najważniejsze jest, aby każdy odnajdywał w
muzyce to, co mu najbardziej odpowiada. Należy zatem zachęcać dzieci do
słuchania muzyki, wspólnego śpiewania, uczyć gry na różnych instrumentach i w
ogóle bawienia się dźwiękami.
Zdolności
muzyczne najintensywniej kształtują się
do 9 roku życia. Dzieci mają o wiele bogatszą wyobraźnię, niż dorośli. Dlatego
zabawy muzyką i dźwiękami mogą przynieść wiele radości nawet dzieciom mało
zdolnym.
W dzieciństwie kształtują się takie
cechy osobowości, jak:
-
wrażliwość
- sensoryczna, emocjonalna i estetyczna,
-
umiejętność
myślenia - świadome operacje intelektualne, analiza, synteza, abstrahowanie, wyobraźnia,
intuicja,
-
ekspresja
- umiejętność wypowiadania się poprzez sztukę, również muzykę,
-
postawy
prospołeczne - wspólne działanie w grupie.
Poprzez
muzyczne zabawy dzieci uczą się przełamywać strach, stają się bardziej otwarte.
Poznają też nowe formy zabawy i tworzą swoje pierwsze dzieła artystyczne.
Dzięki różnym zabawom muzycznym dzieci mogą lepiej się rozwijać. Pozbywają się
barier psychicznych. Uczą się lepiej radzić sobie z uzewnętrznianiem własnych
emocji i odróżniania tego, co jest sztuką.
Muzyka stymuluje rozwój mózgu i układu nerwowego. Ma
wpływ na naukę języków, także obcych, ponieważ pomaga budować drogi neuronalne.
Wpływa też na rozwój pamięci i przestrzeni. Odpowiednio dobrana muzyka poprawia
koncentrację, ułatwia zapamiętywanie, pobudza kreatywność. Ułatwia naukę
czytania i pisania. Harmonizuje napięcia mięśniowe.
Amerykańscy naukowcy odkryli, że wszystkie dzieci
rodzą się ze słuchem absolutnym. Jest to niezwykle rzadka i cenna umiejętność nawet
wśród zawodowych muzyków. Dlatego warto wykorzystać, podtrzymywać i rozwijać tę
zdolność u dzieci, aby później nie zanikła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za odwiedziny. Zapraszam ponownie.
Jak już tu jesteś – zostaw po sobie ślad ;)