Pierwszym etapem rozwoju rysunku
dziecka jest stadium bazgrot.
Trwa ono od około 2 do 4 lat. Dzieli się na trzy etapy:
1. Stadium
bazgroty bezładnej – zaczyna się
od około 18 miesiąca życia. Dziecko nie interesuje odtwarzanie otoczenia, tylko
ruchy, jakie wykonuje podczas rysowania. Maluch chwyta kredkę całą rączką,
rysuje bardzo zamaszyście, wykracza poza kartkę. Ważne jest, by uczyć dzieci,
aby patrzyły na swoje ruchy, aby śledziły, jak rysują.
2. Bazgranie
kontrolowane – następuje po
około 6 miesiącach od rozpoczęcia
bazgrot. Dziecko zauważa związek między ruchem, jaki wykonuje a tym,
jaki podczas tej czynności powstaje znak na papierze. Uważa, aby nie wykroczyć
poza kartkę. Zaczyna kontrolować swoje ruchy. Próbuje trzymać kredkę na różne
sposoby, jednak najczęściej dopiero około 3 roku życia maluszek będzie potrafił
chwycić ją prawidłowo. Rysunki stają się kolorowe, kontrastowe, ale barwa
odgrywa podrzędną rolę.
3. Nazywanie
bazgrot – zaczyna się
mniej więcej w wieku 3,5 lat. Jest to o tyle ważny etap, że pokazuje, iż
zmienił się sposób myślenia dziecka. Maluszek już wie, co chce narysować,
opowiada o tym. Nazywa to, co już narysował, choć tak naprawdę jeszcze nie
można tego rozpoznać na rysunku. Dziecko zaczyna wybierać sobie różne barwy.
Na początku najłatwiej dzieciom jest
rysować flamastrami, kredkami woskowymi, czy białą kredą po czarnej tablicy.
Ołówek i kredki ołówkowe mają ostry czubek, który często się łamie, albo
zaczepia o papier.
Jeśli dorośli zrozumieją bazgranie,
pomoże im to w zrozumieniu dzieci. Kolejne etapy rozwoju rysunku dziecięcego
to:
4. Stadium
przedschematyczne – na tym
etapie są już najczęściej dzieci w wieku od 4 do 7 lat. Występuje tu tzw.
egocentryzm dziecięcy, tzn., że dziecko przedstawia siebie większe niż inne
elementy na rysunku. Można też zauważyć słaby związek pomiędzy wybraną przez
dziecko barwą dla jakiegoś przedmiotu a jego oryginalnym kolorem. Na rysunku
4-latka można już rozpoznać kształty. 5-latek stara się już narysować
człowieka. Na początku są to tzw. „głowonogi” (koło – to głowa, a 2 pionowe
kreski – to nogi). Z czasem dziecko wzbogaca ten schemat. Rysunki dziecka
6-letniego mają już konkretną tematykę.
5. Stadium
schematu – zaczyna się
około 7-go, a kończy w 9-tym roku życia. Dziecko eksperymentuje i opracowuje
własne schematy przedmiotów. Nieustannie je udoskonala, wzbogaca o liczne
szczegóły, co zbliża je do naturalnego wyglądu. Dziecko uświadamia sobie
związek między barwą narysowanego przedmiotu a jego rzeczywistym kolorem.
Posługuje się konturem, ale może też pokolorować elementy obrazka. Używa
symbolu – linii podstawy.
Jak widać, sposób rysowania dziecka
stale się rozwija. Inspirujmy więc nasze dzieci, pobudzajmy ich wyobraźnię i
stwarzajmy warunki do działania i rozwoju. Wykazujmy zainteresowanie
twórczością naszych pociech. Dzieci potrzebują naszej uwagi i uznania dla
swojej pracy.
jako dziecko uwielbiałam rysowac:)))
OdpowiedzUsuńja pamiętam jeden z większych artystycznych dzieł mojej małej...ogromne koła na ścianie dużego pokoju, zatytułowane koty... mina rodziców bezcenna widok ściany uwieczniony na fotografii dla potomności...
OdpowiedzUsuńpozdrawiam LIla
http://szarenka.blox.pl
ja już nie moge się doczekac wspólnego rysowania z małym :-) póki co bardziej interesuje go układanie kredek i wyjmowanie z pudełka niż bazgrołki :-)
OdpowiedzUsuńUwielbiam rysunki moich dzieci - zbieram wszystkie i przechowuje w specjalnych teczkach, kiedyś powstaną z nich albumy.
OdpowiedzUsuńA propos moje foto profilowe - to dzieło mojej córki (ZofiaArt.). Za tekst :-)